Har du styr på Misligholdelse & Force Majeure ?

Force Majeure & Corona Virus

Det er det lille afsnit lige før de 2 streger hvor underskrifterne sættes på en kontrakt der kan blive særdeles interessant.

De fleste vælger ofte at springe dem over – “Det er jo bare noget standard juristeri….” og skriver under.

Kontrakten bliver derefter effektueret med leverancer samt betalinger til gavne for alle parter som har indgået den.

Det er især i punkterne omkring Misligholdelse, Lovvalg og Force Majeure man finder beskrivelserne for alle de tilfælde hvor tingene går galt. Det kan have mange årsager, men har ofte sammenhæng med manglende leverancer eller aflysninger. Når det uforudsete sker, har man pludselige brug for kontraktmaterialet. Enten fordi man selv er blevet opmærksom på det eller fordi man har fået juridisk hjælp, som noget af det første spørger ind til kontrakt dokumenterne.

Det er her mange virksomheder løber ind i en fælde:

– De fleste virksomheder har svært ved at finde deres kontraktdokumenter.

Vores erfaring de sidste 10 år viser, at virksomheder normalt ikke kan finde mere end 80% af deres kontrakter.

– De materialer man finder repræsenterer den originale aftale, men er ikke underskrevet af begge parter.

[pie_chart2 width=’250′ height=’250′ color=”]20,#ff0000,Manglende kontrakter; 80,#5ed0ba,Kontrakterne findes; 0,#ffffff,Men ikke alle er underskrevet.[/pie_chart2]

Det samlede antal brugbare kontrakter ligger nogle gange på 50%, hvilket kan medføre ganske omfattende økonomiske konsekvenser for virksomheden.

– Man har forglemt opsigelsesvarsler, genforhandlinger eller fornyelser og dermed har man potentielt stillet sig selv og virksomheden i en dårligere position.

Men tilbage til Force Majeure og alle disse hvad nu hvis spørgsmål.

I disse Corona tider kan man blive ramt fra uventet kant. Aflysninger af arrangementer, møder, handler osv. kan pludselig medføre, at man skal have styr på disse særlige afsnit, som man tidligere altid er sprunget lettere elegant over.

Det vil sige man er nød til at forholde sig kritisk til kontrakten og hvilke forhold der er gældende. Kontraktens punkt vedr. lovvalg / domstol kan også have afgørende betydning for virksomhedens muligheder, hvis man f.eks. har en kontrakt med udenlandske parter.

Men er man løbet i fælden og kan ikke en gang finde dokumenterne, så bliver det en næsten uoverkommelig øvelse.


Her finder du mere information og vejledning på internettet fra Politiet, Justitsministeriet og Dansk Erhverv:

Myndigheder (Politiet) henviser nu også aktivt ifm. rådgivningen til de danske virksomheder, at man skal orientere sig om kontrakternes forhold vedr. misligholdelse og force Majeure.

Du kan også læse mere på virksomhedsguiden.dk med vejledning fra Justitsministeriet.

Dansk Erhverv giver også information og vejledning ift. Force Majeure & Corona Virus.

 

Det er aldrig for sent at komme i gang med kontraktstyring.

Virksomheden kan hurtigt og nemt komme i gang med at få styr på ovenstående og samtidigt høste gevinsten af en digitaliseret opfølgning på kontrakter generelt.

[maxbutton id=”6″ url=”/kontraktstyring-med-skabeloner-digitale-underskrifter-og-integreret-workflow/” linktitle=”Gratis i 30 dage” ]

Fordele ved kontraktstyring med COMAsystem

  • Ubegrænsede antal kontraktskabeloner
  • Individuelle input felter
  • Digital underskrift med touch eller NemID
  • Opbevaring og backup
  • Styring og alarmering
  • GDPR compliant automatiseret sletning
  • 3 parts integration med API
  • Scan eller email direkte ind i systemet

Book en demo